Op 10 februari 2025 is Dick binnen beweging 3.0 met zijn team een pilot gestart onder 80 deelnemers om te ontdekken hoe het gebruik van AI de administratieve lasten bij medewerkers kan verminderen. In deze pilot wordt de inzet vooral door de ondersteunende diensten getest. Met de inzichten uit deze pilot krijgt de organisatie inzicht in de verantwoorde inzet van AI. In dit artikel delen we Dicks inzichten uit de pilot, zodat jij en jouw organisatie hiervan kunnen leren.
Copilot als administratieve assistent
Beweging 3.0 koos voor de ai-chatbot Microsoft Copilot. Een bewuste keuze, omdat deze ai-chatbot goed aansluit op de bestaande Microsoft- en SharePoint omgeving waarmee de organisatie werkt. En omdat Copilot volgens Dick de efficiëntie kan verhogen door repeterende taken makkelijker uit te voeren. Een betaalde licentie bevordert informatieveiligheid: “Met de licentie op Microsoft Copilot komt de informatie niet buiten de muren van je organisatie. Je kunt daarnaast ook data benutten uit je eigen SharePoint en Microsoft-omgeving, dus dat maakt hem ook erg interessant.”
Dick en zijn collega’s gaan regelmatig in gesprek met medewerkers om samen te onderzoeken wat AI voor hen kan betekenen. Als je medewerkers wilt ontlasten, is het immers belangrijk om te overleggen met de mensen die je wilt ontlasten, om op te halen wat hun behoeftes en wensen zijn.